söndag 8 juli 2012

Mitt i naturen!


Med risk för att bli tjatig så måste jag få säga det igen, det är sommar hörrni! Hur lätt är det inte att vi sitter på kammaren och kikar ut på regnet och muttrar åt det gråa vädret. Men vädret bryr sig inte ett dugg om vad vi människor tycker, och i de allra flesta fall kan vi inte göra ett dyft åt saken. Tiden och sommaren rullar förbi medan vi följer väderleksrapporterna och väntar på det fina vädret.

 Vi fyndade skatter i skogen igår, blåbär, smultron och kantareller! Massor av smultron och det ser ut att bli gott om kantarellerna även i år! Men så satt jag där på min stubbe och filosoferade, det var inte så mycket med blåbär... Ja, det finns säkert bra förklaringar som kall vår och så vidare men min hjärna tänkte på andra små liv som finns i skogen ... Efter att vi besökt Järvzoo i flera timmar under lördagen så blev jag lätt nojig, vem är det som smyger på mig i buskarna och äter upp mina bär? Brum Brum


Barnen tyckte att zoo var lika mysigt som mamman, Liten M ville vara en björn, och en räv och ... I tyckte att kaninen i barnens zoo var finast .. hm... Om jag ska vara helt ärlig, och det ska man väl, så tyckte jag att ekorrarna var bland det finaste också :) De tjuvåt mat lite här och där och skuttade glatt omkring. Men det är inte mycket som slår myskoxen! Något säger mig att jag var det i mitt förra liv! Det är helt fantastiskt att detta zoo finns så att vi kan få uppleva dessa djur, om än på avstånd men det gör min bara glad, då har de en chans att välja även om de är i fångenskap.

Ibland tänker jag att kanske, kanske skulle mannen och jag ta med barnen och åka på semester till ett varmt och soligt land, bo på hotell och låta barnen äta hur mycket glass det vill. Kanske... Men då jag ser dem leka vid vattnet här hemma, titta på flötet då de fiskar, hur de plockar blåbär i skogen så hela barnen blir lila, ja då stillas mina funderingar. Den dagen de själva kommer med liknande önskemål så ska jag tänka om, men just nu är detta livskvalité, återhämtning och njutning!

 Ha en bra dag och jag slutar där jag började, ut och njut av sommaren idag! L,  snart 7år sa; Det är inte kallt, de är ju sommarregn! (Barn är kloka!)


Kalla den änglamarken eller himlajorden om ni vill ...
.. jorden vi ärvde ... och lånar av våra barn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar