fredag 20 juli 2012

En doft av smultron!

En doft av smultron, något av det bästa!

 Då var är det tjofredag igen då! Och ... törs nästa inte skriva detta med bävan för att det då inte kommer att inträffa ... mannen FÅR SEMESTER!,tror jag ...  Men jag har haft en härlig sommar med barnen och än är den inte slut! Jag börjar att jobba om två veckor, det är något jag ser fram emot så jag ser det inte riktigt som något negativt.

Bättre lycka nästa gång :)
SMULTRON! Ah! Igår då barnen kom hem från övernattning hos "farmorn" så fick vi en akut kantarelllängtan! Ibland slår den till och då går det inte att stå emot. Mannen följde med och det är jag glad för, han älgar nämligen runt så det knakar och brakar hejvilt då han är i farten. Det hoppas och tror jag skrämmer de allra flesta björnbjässarna och jag känner mig lite tryggare då jag likt Rödluvan struttar omkring i skogen med min lilla korg på armen. Dock var det inga direkta kantarellmarker där vi valde att stanna volvon men drivor av smultron! Ja, den lilla volvon doftar nog fortfarande av dessa ljuvliga bär då vi både åt direkt och sparde till frukosten. Lycka!

AH!! Guda gåvor till en liten Britta!

Mannen H har en passion här i livet, förutom mig då, och barnen, det är skoteråkning. Ibland får han lite skruvade idéer då vi är ute och kör efter normala, fina skogsvägar. Då han ser skoterledsskyltarna får han något drömmande, dimmigt i blicken och jag får en klump i magen.  Då man minst anar det styr han bilen in på vägen där ingen anade att bilar kunde köra, över halvmeter höga tallar mitt i vägen, vassa stenar och bilen den lutar så man ligger plant efter marken med bilendörren emellan. Det har hänt att jag har hoppat ur och gått brevid för jag står inte ut med skrapandet och knakande under bilen. Denna sortens äventyr är inte riktigt min grej! Om ni frågar mannen så tycker han nog att jag överdriver ... tja. .Igår styrde Mannen i alla fall sin kosa ut i skogen på vinst och förlust MEN på en normal skogsväg! Det resulterade att vi hamnade i himlen enligt mig. Ja, mina lyckor är kanske inte som alla andras men just nu var detta vad jag sökte ..  Ett lass med pinnar! Till vad kan man undra, jag lovar att visa det vid tillfälle ;) Barnen hittade vatten, mer behövs inte för att vi ska hamna i himlen!

Nu vankas det helg och vad kommer det att innebära? Tja, jag har bjudit några goa kvinnor på fotbad och frukost på altanen. Det tycker jag är en bra start på helgen! Jag ska prova koka ihop en marmelad som jag inte gjort förut, svartvinbär och chili. Vad tror ni? De fotbadande kvinnorna får vara min testpanel i morgonsolen!

En tanke, nej många tankar kommer också att gå till de som upplevde tragedin på Utöya vilket på söndag är ett år sedan. Ingen av dessa ungdomar kunde ana vad som skulle hända då de glada for på sommarläger.  Vissa delar av livet styr vi inte över, därför är det extra viktigt att se och uppskatta livet små skatter. Vem vet om vi finns här i morgon och det värst, om våra barn finns hos oss.

Tjohelg tänkte jag skriva men nu känner jag mer för en KRAM!



 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar